Anna lapselle raitis joulu 2009

Muistorikkaaseen jouluun kuuluvat joulukuusi ja lahjat, sekä yhdessäolo läheisten kanssa. Monille joulumuistot eivät kuitenkaan ole onnellisia. Suomalaisen lapsen suuri joulun pilaaja ja uhkatekijä on usein alkoholi, aikuisen humala. Aikuinen ei alkoholia käyttäessään tule aina ajatelleeksi sen vaikutuksia omaan käyttäytymiseensä ja lapsen hyvinvointiin.

Pikkulasten isistä joka kolmas juo arkenakin riskirajoilla (Nina Halme, 2009). Myös naisten, äitien ja isovanhempien alkoholin käyttö on lisääntynyt. Jos aikuinen on humalassa, tai hieman päihtynyt, puuttuu lapselta kaikkein tärkein: herkkä tunneviestintä vanhemman kanssa. Moni lapsi reagoi tilanteeseen vetäytymällä alakuloon tai käyttäytymällä levottomasti. Lapsen pahaolo jää näkemättä. Molemmat vaihtoehdot heikentävät lapsen itsetuntoa ja koulusuorituksia sekä lisäävät riskiä lapsen oman päihdekäytön aloittamiseen.

Vanhemmat saattavat ajatella, ettei heidän tarvitse huolestua päihdeasioista ennen kuin lapsi on murrosiässä. Todellisuudessa jo pikkulapset kehittävät mallioppimisen kautta suhteensa alkoholiin. Suomalainen kulttuuri, jossa alkoholitarjoilu on juurtunut käytännöksi jopa urheilutapahtumiin, saattaa antaa lapselle mielikuvan että alkoholin nauttiminen on tavoiteltavaa, humaltuminen hauskaa tai että alkoholi auttaa pahaan oloon.

Joulun alla alkoholijuomia mainostetaan runsaasti kaduilla, lehdissä ja TV:ssä, myös lapsiin ja nuoriin vetoavin kuvin ja tekstein. On tärkeää, että vanhemmat keskustelevat lasten kanssa alkoholimarkkinoinnin pyrkimyksistä edistää alkoholin myyntiä. Aikuiset voivat merkittävästi vaikuttaa lapsen valintoihin keskustelun ja esimerkin voimalla.

Kaunis joulu on raitis joulu!

Nyt jo 12. kerran järjestettävä yhteistyökampanja *Anna lapselle raitis joulu* muistuttaa, että aikuiset valitsevat lapsen joulutunnelman. Kampanjan järjestävät tahot vetoavat kaikkiin aikuisiin, että he antavat lapselle raittiin ja huolettoman joulun.

Mukana:

Raittiuden Ystävät, A-Kiltojen Liitto, A-klinikkasäätiö, Aseman Lapset, Elämä On Parasta Huumetta, Elämäni Sankari, Elämäntapaliitto, ETRA-liitto, Folkhälsans Förbund, Förbundet Hem och Skola, Helsingin NMKY, Helsingin sosiaalivirasto Aikuisten ehkäisevä päihdetyö, Irti Huumeista, Jääkiekon SM-liiga, Lappeenrannan kaupungin raittiustoimisto, Lastentarhanopettajaliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Myllyhoitoyhdistys, Naistenkartano, Nuorisokasvatussäätiö, Nuorten Ystävät, Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik, Omaiset Huumetyön Tukena, Sininauhaliitto, Suomen Kasvatus- ja perheneuvontaliitto, Suomen Nuorisoyhteistyö -- Allianssi, Suomen Terveydenhoitajaliitto, Suomen Valkonauhaliitto, Suomen Vanhempainliitto, Tehy, Terveys-Hälsan ry, Vesaiset